Wednesday 7 August 2024

 

                       रवीन्द्रनाथ टैगोर के पुण्य तिथि 7 अगस्त पर

You gave voice

to the voiceless hearts

of widows in suffocating walls

and helpless trodden in the streets

in your transcendental authorings.

 

You are a teacher not

for "Parrot's Training" but

of education steady and purposive

for liberating the minds

from so many bondages.

 

You have invigorated

our minds with

knowledge & nature

and broadened our hearts

with love and compassion.

 

You tried to quench

the eternal thirst of the human mind

as “Who are you?”,

“From where you came?”

or “To whom you belong?”

 

In the  apex of expression

you have travelled

from crude materiality

to the causal Supreme

through subtler realms of the human psyche.

 

The God of your ‘Gitanjali’

 is not confined

to four walls of temple

but lies where the farmers

are tilling and toiling.

 

The ‘Char Odhyay’ of yours

surpasses the narrow ‘isms’

of  all human divisions

of nationalism and racism

and the other likes and types.

 

 

 

Your humanity is superior to state with a vision of ‘self-help’.

You are a preacher of humanism—universal and spiritual.

You are for harmony between the worlds—inner and outer.

O Gurudev! you are the beacon of letters beyond age & space.

स्वर दिहल तूं

घुटनभरल दीवारन बीच रहत विधवा औरतन

अउर असहाय दमितन क

आवाजहीन हृदयन क

आपन कालजयी कृतियन मा।

 

ऊर्जायित कइल तूं

हमरे मनन क ज्ञान आ परकिरति से

अउर व्यापन कइला 

हमरे हृदयन क

प्यार अउर करुणा से।

 

शिक्षक हव तूं नाहीं

पट्टू रटन्त परशिक्षण’ क

बाकिर ओह पढ़ाई क जवन बा

सीधा-सपाट उद्देश्यपूर्ण

करे के मुक्त बन्धनन से मन क।

 

रहल प्रयास तोहरा

बुझावल क इह अन्तहीन पियास

मानव मन क

हम के र्हइं?’ ‘अइलीं कहवाॅं से?’

अउर ‘हईं केकरा हम?’

 

अभिव्यक्ति क चरम उत्कर्ष मा

भइल तोहार जात्रा

स्थूल पदार्थवादिता से

कारण परम् तत्व क ओर

मानव मन क सूक्ष्मतर पथ से।

 

गायन और कथायन तोहरा

हवे किरन आशा क, बराबरी क

अउर समावेशन क

ऊध्र्वधारण करेे क ओह मूल्य

जवन बा अनित्य अउर अमत्र्य।

 

ईश्वर तोहरा ‘गीतांजली’ क

नाहीं बंधल बा चतुर्दीवारन मा मन्दिर क

बाकिर ऊविद्यमान रहत है

जहवाॅं खेतिहर जोत रहल हवें खेत

अउर बहावत हवें पसीना।

 

चार अध्याय’ आ ‘चतुरंगा’ तोहरा

बा परे सगरो संकीर्ण वादन से

मानवता क बंटवारा क

राष्ट्रवाद आ नस्लवाद जइसन

अउर भी सगरो अइसन वइसन।

 

श्रेष्ठतर बा राज्य से

मानवर्दशन तोहरा ‘आत्म-सहायन’ क दृष्टियुक्त।

पुजारी हवऽ तूं

मानवता क-सार्वभौम अध्यात्मयुक्त।

बा ध्येय ताहार

समरसता दुनिया में-भीतर आ बाहर के।

हे गुरुदेव! तूं हवऽ

दीपनीस्तम्भ साहित्य क परे काल आ देश क।

 

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